Dekor, Tårtor Red velvet, Tårta

Red velvet cake

[uppdaterat april 2020]
Red velvet cake 3.0 
Efter några provbak så har jag nu kommit fram till det recept som ger det resultat som jag vill ha. Dvs en chockröd botten, smakar mild choklad och är sammetslen. 
 
Här är recept 3.0
Ingredienser: 
  • 270 g strösocker
  • 2 st stora ägg (ca 60 g/st)
  • 190 g vetemjöl
  • 35 g potatismjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 tsk bikarbonat
  • 6-7 g kakao
  • 1 msk äppelcidervinäger
  • 250 g filmjölk (ja det går alldeles utmärkt att ta filmjölk istället för buttermilk 😋
  • 85 g smör 
  • ca 2 msk röd pastafärg (Jag använde dr.oetker röd pastafärg som går att handla i välsorterad livsmedelbutik och så hade jag även Wilton icing colour från "lyckasmedmat.se")
Gör så här: 
  1. Klä en bakform, jag hade en springform på 23 cm i diameter.
  2. Vispa ägg och socker vitt.
  3. Smält smör och låt svalna
  4. Ha i den röda pastafärgen i äggblandningen, jag hade i tills jag tyckte den var riktigt röd. Det blir ca 2 msk av pastafärgen. 
  5. Blanda torra ingredienser, vetemjöl, potatismjöl, vaniljsocker, bikarbonat, kakao. 
  6. Rör i filmjölk och vinäger i äggblandningen. 
  7. Sikta i de torra ingredienserna i äggblandningen och vänd om försiktigt. (med slickepott)
  8. Vänd ner det smälta och svalna smöret.
  9. Grädda i varmluftugn, 175 grader. Kollade efter 30 min men vid 40 minuter var stickan torr.
  10. Låt svalna i formen och sedan är det bara att frysa in eller montera. 
Bilden nedan är med bottnar 3.0 med en fyllning av hallonmousse och vit chokladmousse. Inlägg om denna här. 
 
 
 
 
Red Velvet 2.0 
Provbak nummer två gav ett mycket bättre, härligt rött, resultat. Denna gång använde jag filmjölk istället för "buttermilk" och minskade ner på kakaon. Gick jättebra!
Den var god 😋!
Det blev fyllning av jordgubb och choklad.
 (null) (null)  
 
 
 
 
 
 Red velvet cake 1.0, första provbakningen:
 
Red velvet cake är något som jag velat prova länge och nu på alla hjärtans dag så passade jag på :D. Hade önskat en rödare färg på bottnarna men misstänker att jag vart lite frikostig med kakaon och det var därför de blev lite brunröda. Men det justerar jag till nästa gång så får vi se. God var den i alla fall! 
 
Ingredienser: 
  • 270 g Strösocker 
  • 2 st ägg
  • 80 g smör
  • 225 g Vetemjöl
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 2,5 dl buttermilk (blanda 1,75 dl mjölk + 0,75 msk vinäger). Vissa tycker att filmjölk kan användas istället, jag har dock ej provat. 
  • 0,5 tsk salt
  • 2 msk röd pastafärg
  • 1,5 msk kakao
  • 1 tsk bikarbonat
  • 0,75 msk vinäger 
Gör så här:
  1. Blanda ihop buttermilken och låt stå åt sidan. 
  2. Vispa smör och socker ordentligt, sedan ett ägg i taget. 
  3. Blanda kakao, pastafärg och vaniljpulver i en skål.
  4. Blanda samman 1, 2 och 3 samt mjöl och salt.
  5. blanda ihop vinäger och bikarbonat, rör ihop med smeten. 
  6. Smörj en form, eller ännu bättre, klä med bakplåtspapper.
  7. Grädda 175 grader i ca 40 min. 
 
 
 (null) (null)
 
(null)