Cheesecake, Tårtor Cheesecake, Choklad, Chokladtårta, Nyår, Tårta

Fantastisk choklad- och oreocheesecake till nyår

Choklad och oreocheesecake
(null)

(null)

 
Jag mins när jag var i USA och åt cheesecake från cheesecake factory, bland det godaste jag ätit och så vackra cheesecakes!
Jag gör inte ofta cheesecake, de smakar inte likadant här hemma. Men provade mig på en cheesecake till julafton i år och den blev väldigt god. Gjorde den på en pepparkaks- och digestivebotten med smak av kaneläpple, vanilj och rostad vit choklad. Problemet var bara att jag inte han provbaka grundrecept innan och visste inte riktigt hur den skulle hanteras från frys till kyl till rumstemp vid servering. Gick inte och läsa till sig heller så chansade och det blev att jag ställde den i kylen på morgonen, när vi skulle äta den på kvällen till julklappsspelet var fyllningen alldeles för lös, den rann inte ut från formen men den höll inte heller ihop. Tur att jag har snäll familj och släkt som berömde mig för smaken ändå. Men sådanna missar blir man inte glad av när man gillar att baka och är en perfektionist. 
Så till nyårscheesecaken som jag gjorde, så god med så mycket bättre resultat. Rent av kanske den godaste cheeseckae jag mins att jag ätit. Skillnaden var att jag inte hade ägg i utan gelatin istället. Receptet jag utgick ifrån var från Brinkenbakar.se 
 
Här kommer mitt receptet
Botten 
  • 200g oreos (jag blandade oreo choklad och vanliga)
  • 40-50 g digestive 
  • 80g brynt smör 
cheesecake 
  • 100g ljus choklad (Callebaut chokladpellets) 
  • 50g mörk choklad (Callebaut chokladpellets) 
  • Hackad daim (valfritt men mycket gott)
  • 2 gelatinblad + ca 1 dl grädde för att värma och smälta gelatin i 
  • 150 g philadelphia
  • 70 g florsocker 
  • 1,5 dl vispgrädde 
  • nypa flingsalt
Gör så här: 
  1. Lägg gelatinblad i kallt vatten och ställ åt sidan.
  2. Fodra en springform (jag använde 23cm)
  3. Mixa kakorna till botten i en mixer. 
  4. Bryn smöret och blanda ihop med kaksmulorna.
  5. Tryck ut kak- och brynta smörblandningen i en fodrad form 23cm(fyllningen var nog anpassad för mindre form som ni ser på tjockleken på bilden, men jag blev nöjd det var lagom med fyllning tycker jag) 
  6. Ställ i kyl medans du gör fylllningen.
  1. skål1: Smält choklad över vattenbad eller micro, smula en nypa flingsalt i, ställ åt sidan och låt svalna lite 
  2. bunke1: Vispa philadelphian för att få den tjockare, ha i florsocker och vispa lite till.
  3. bunke2: Vispa grädde, inte för hårt, ska vara mjuka toppar. 
  4. skål2: Värm 1 dl grädde och smält geltinbladen i det. 
  5. Blanda ihop smälta chokladen och gelatingrädden med slickebott till en jämn och len kräm.
  6. Vänd ner lite vispad grädde i den avsvalnade chokladen för att få allt i samma temp och fortsätt sedan vända ihop alla bunkar och skålar till en jämn och len fyllning. 
  7. Ha i hackad daim efter smak och rör runt.
  8. Häll fyllningen över den kalla botten, här kan man också dekorera med lite smält mörk choklad, ställ sedan in i frysen över natten. 
  9. Ta loss cheesecaken från formen dagen efter och låt sedan tina långsamt i kylen några timmar. 
  10. Ta fram cheesecaken i rumstemp och dekorera 15-20 min innan severing. Den kommer hålla ihop alldeles perfekt!⭐ 
  11. Smaklig tårtbit! ❤
 
(null)

Detta recept går varm här hemma när jag ska bjuda på god tårta! 
En version nedan, ganache på toppen och spritsad grädde, mums!
(null)