Grekisk filopaj med spenat och fetaost

Förra veckan som var grekiska veckan vart lite si och sådär så den får sträcka sig några dagar över den asiatiska veckan.
Igår bjöd köket på en Grekisk filopaj fyld med spenat och fetaost.
Grundreceptet till pajen finns på recept.nu kock: Jamie Oliver
 
Pajen vart riktigt god! värt att prova måste jag säga! Det ändå som var lite krångligt är de där filoarken... de vill inte riktigt hålla ihop.. men det gör inget! alla mina gick sönder men pajen blev bra ändå :) !
 
 
Ingredienser:
Pajskalet
  • Ett paket grekisk filodeg (se till att de är tinat)
  • Cajennpeppar
  • Lite salt
  • Lite olivolja
Fyllningen
  • 5 ägg
  • 500 gram hackad spenat
  • 250 gram fetaost (ca:1,5 paket, sparade lite till garneringen)
  • Rivet citronskal av en citron
  • En klick smör
  • Spiskummin
  • Oregano
  • ca: 1 tsk riven muskonöt (ta inte för mycket kan dominera i smaken)
  • Valnötter
  • 2 krm 5 sorters peppar
Laxknyten
  • 2 laxfiléer
  • Filodeg som blev över från pajen
  • Riven pepparot
  • salt och peppar
 
Gör så här:
  1. Sätt ugnen på 200 grader på över och undervärme
  2. Stek spenaten i lite olivolja krydda med lite spiskummin, salt och tillsätt smöret, ställ av från plattan och låt stå.
  3. Vispa äggen, fetaosten, oregano, fem sorters peppar och muskonöt.
  4. Blöt ett bakplåtspapper så det blir genomblött, lägg det på ett bakbord/arbetsyta och smörj det med olivolja.
  5. Lägg ca 4 ark med filodeg på pappret och krydda föriktigt med salt, cajennpeppar och olivolja. Gör sedan samma sak med 3 lager till. Det gör inget om arken går sönder, det gjorde mina, det är bara att klistra ihop!
  6. För sedan över arken med hjälpa av bakplåtspappret till en ugnsfast pajform och tryck till kanterna.
  7. Blanda samman spenaten och äggblandningen och häll i pajformen, se bild 1.
  8. Vik över kanterna på pajen och låt bakplåtspappret lossna från kanterna, se bild 2.
  9. Smula över fetaost och valnötter, se bild 3, och grädda i ca:30-40 min tills gyllene, se bild 4.
  10. Jag gjorde också små laxknyten till av filodegen som vart över, först penslade jag lite riven pepparot över laxbitarna, salta och pepprade, sedan rullade jag in dem i filodegen. Stekte dem på medelvärme i olja ca: 5-6 minuter, se bild 5.
Bild 1
 
Bild 2
 
Bild 3
 
Bild 4
 
Bild 5