Tårtor, Övrigt Chokladtårta, Djurtårta, Figurtårta, Födelsedagstårta, Prinsesstårta

Lejontårta med prinsesstårtefyllning

Med denna tårta ville jag prova något nytt, att spackla smörkräm i nyanser av en solnedgång. Det var lite pillrigare än vad jag trodde efter att ha sett en hel del instaklipp på det. Men jag blev nöjd och det blev nästan snyggare än jag förväntade mig :)! 
Kunden blev jättenöjd och det är verkligen det som gör det så roligt att baka! 
 
Så här gjorde jag: 
  • Bottnar i chocklad delux recept här 
  • Fyllning 1: Hemkokt hallon- och blåbärssylt med lite lättvispad grädde. 
  • Fyllning 2: Hemkokt vaniljkräm, recept jag använde är det senaste som jag itne fått upp på bloggen än. Blir perfekt varje gång: 250g mjölk, 1st vaniljstång, 25g maizena, 67g socker, 3äggvitor, 50g smör.
  • Fyllning 3: Glasskräm eller krämgrädde som vissa säger. Det är vanlijkräm blandat med vispad grädde, jag brukar köra 60/40 eller 50/50. 
  • Spacklad med marängsmörkräm som är färgsatt med pastafärger, de recept som jag alltid kör på numera är brinkens finns längst ner på sidan här.
  • Dekor så som lejon, stenar, text och savanndjur är handmodellerad i sockerpasta. 
  • Akacia träden är spritsade med färgad marängsmörkräm direkt på tårtan.