Saftiga chokladbottnar delux

(null)
 
Dessa bottnar skulle jag säga är lite av den lyxigare varianten, blir saftiga och chokladigt goda.
 
Ingredienser:
  • 150 g smör
  • 100 g mörk choklad
  • 225 g socker
  • 40 g kakao
  • 150 g mjölk (tips: byt ut 50 gram till kaffe, det gjorde jag och vart mkt gott)
  • 180 g Vetemjöl
  • 7,5 g bakpulver (1,5 tsk)
  • 5 g bikarbonat (1 tsk)
  • nypa salt 
  • 180 g ägg
 
Gör så här:
  1. Klä en bakform, jag använder alltid bakplåtspapper runt kanterna i en springform så kan kakan växa utan problem. Sätt ugnen på 175 grader över och under värme. 
  2. Smält smör i kastrull och rör i choklad, socker, kakao.
  3. Blanda i mjölken/och kaffet ställ sedan åt sidan och svalna.
  4. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål. 
  5. Sikta ner mjölblandningen i smörblandningen och rör om. 
  6. Vispa i ett ägg i taget i smeten.
  7. Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen vid över/under värme i 25-40 min. När du bakar första gången börja kolla efter 20 min, stickan ska vara torr. 
 
Långpanna 30x40cm dubbel sats 160 grader varmluft 20 min.
Långpanna 30x40 1,5xsats 160 grader varmluft 15 min 
 
 
Gör så här 2.0:
  1. Klä en bakform, jag använder alltid bakplåtspapper runt kanterna i en springform så kan kakan växa utan problem. Sätt ugnen på 160 grader varmluft. 
  2. Smält smör i kastrull och rör i choklad, kakao.
  3. Blanda i mjölken/och kaffet ställ sedan åt sidan och svalna av något.
  4. Vispa upp ägg och socker.
  5. Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt i en skål. 
  6. Sikta ner mjölblandningen och varva med smörblandningen i äggblandningen och rör om till jämn smet. 
  7. Häll smeten i formen och grädda i 160 grader i mitten av ugnen (i 20-30 min. ?) När du bakar första gången börja kolla efter 20 min, stickan ska vara torr
2.0 går lite fortare men efter att ha bakat dessa bottnar till ett antal tårtor så tycker jag resultatet blir bättre i första receptet med över och under värme. Det tar längre tid men gissar på att när bottnarna får gräddas långsmat behåller de mer av det fuktiga i sig. Bara en gissning men verkar vara något första receptet som ger aningen mer saftiga bottnar. Eller så kan det ha att göra med att jag vispar in mer luft i 2.0 när jag vispar upp ägg med sockret.