Saffransbutterkaka med vaniljkräm

Mums så gott. Min son sa efter första tuggan: mamma det smakar julafton! 🥰❤️
Receptet har jag tagit inspiration från Roy fares butterkaka med saffran som finns på köket.se
Jag har på senare tid ibland börjat med att väga mina ingredienser istället för att ta de färdiga måtten. Jag upplever att resultatet blir mycket närmare det man hade tänkt sig när man väger. Måtten är ju alltid "ca". 
(null)
Ingredienser
Fördeg: 
  • 500 g / 5 dl mjölk 
  • 1 g saffran 
  • 30 g / ca 0,6 paket jäst 
  • 180 g  / 2dl strösocker 
  • 500 g / 8 dl vetemjöl
  • 1 st ägg 
Resten av degen:  
  • 150 g smör rumstempererat 
  • 6 g / 1tsk salt 
  • ca 320 g / 5,5 dl vetemjöl 
Fyllning: 
  • 300 g mandelmassa (150g mandel + 150 g socker + mixa = mandelmassa)  
  • 200 g smör rumstemperatur
  • 25 g / 0,5 dl vit sirap
  • 10 g / 1 msk vaniljsocker
Till pensling: 
  • 1 ägg
  • lite vatten 
  • en liten nypa salt 
  • Pärlsocker 
Vaniljkräm, 
följde mitt egna recept med ingredienserna nedan, finns på bloggen här. 
  • 3 st äggulor 
  • 60 g Socker 
  • 25 g (mjöl + potatismjöl) 
  • 20 g smör
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 250 g mjölk

Gör så här:
  1. Värm mjölk och saffran till 37 grader 
  2. smula jästen i bunken och häll i lite av mjölken, blanda tills jästen har smält och häll i resten av mjölken.
  3. Rör ihop fördegen med din köksassistent och låt stå på i ca 5-10 minuter.
  4. Låt fördegen vila under bakduk i ca 20 min.
  5. Koka ihop vaniljkrämen och låt stå i kyl och svalna.
  6. Degen räcker till 2 runda springformar, förbered dem med bakplåtspapper och smör på sidorna.
  7. Vispa ihop fyllningen till en jämn smet. 
  8. Blanda i resten av ingredienserna till degen i fördegen, låt smöret vara rumstepererat. Ha i mjöl tills degen nästan släpper kanterna, därav "ca 320g" i receptet. Knåda degen i maskin i ca 5-15 min tills man kan göra "spegeltestet".  
  9. Kavla ut degen, bred på mandelfyllning, riv över lite mörk choklad, rulla ihop till en rulle och dela i ca 16 lika stora bitar och lägg 6-8 bitar i varje form. 
  10. Låt jäsa under duk i ca 60-90 min. Eller kalljäsa i kyl lite längre om de ska bakas av dagen efter eller senare. 
  11. Sätt på ugnen, 180ºC varmluft
  12. Pensla bullarna, strö över pärlsocker och spritsa i vaniljkrämen
  13. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter.