Mandelmassa för bakning

(null)
 
Denna mandelmassa fungerar fint att baka med, men den är lite för kornig av sockret för att äta som den är. Ska se om jag får ihop ett annat recept som blir lite lenare, i så fall kommer receptet upp här på bloggen, men tills dess fungerar denna som sagt fin fint att baka med! Har ni tips kommentera gärna nedan.
Vill man göra figurer eller täcka tårtor så använder jag ett annat recept för marsipan. Kommer upp på bloggen nästa gång jag gör den. 
 
ingredienser:
  • ta 50 % mandel och
  • 50% socker
  • dvs ska du ha 200 g mandelmassa tar 100g mandel och 100 g socker. 
  • lite vatten eller äggvita om den inte går ihop sig ordentligt.
Gör så här: 
förberedelser 
  1. skålla skala mandlarna 
  2. lägg mandlarna i hett vatten i några timmar, gärna över natten 
Mixa ihop massan
  1. Häll av vatten och mixa mandlar tillsammans med sockret tills allt blivit en fin massa
  2. Ha i eventuellt någon matsked äggvita eller vatten
  3. Jag förvarar min i kyl