Sockerfrågan, har vi hittat en syndabock eller är det på riktigt?

Jag blir så förvirrad av att läsa så mycket från folk med olika tro och hypeteser... 
Jag trodde på sockerets effekt och att eliminera det från kosten. Vi gjorde det i ett år, jag och min sambo kände stora skillnader på midjemåttet, koncentration, glädje, uthållighet och trötthet framförallt. 
Kan nu detta vara hjärnan som spelar spratt med oss? Att vi känner av den så kallade noceboeffekten som de skriver om på den här hemsidan? det artikeln inte tänker på diskuterar jag längre ner.
 http://traningslara.se/socker-och-hyperaktiva-barn-ser-vi-vad-vi-vill-se/.
Jag blir så trött på allt hysteri kring att alla måste få sin sak sagt och att det man själv säger är så självklart. Jag vet inte vad jag ska tro, det som skrivs i artikeln låter inte helt fel eftersom hjärnan har en otroligt stor förmåga att lura våra kroppar att tro, känna och uppleva saker som inte är sanna. 
Men vad är sant då? Om man tror så mycket på någonting och det förändrar ens livsstil eller syn på världen, om denna tro nu får hjärnan att manipulera kroppen till att agera utefter vad man tror på. Borde inte det vara det vi ska prata om istället? 
Att säga att socker inte har en effekt på barns levande, som de gör i denna artikeln, gör mig lite irriterad och fundersam då jag själv upplevt och sett skillnaden... men det påstås alltså bara att jag är förblindad av tron att det inte ger effekt??? Så golk som läser detta kommer att känna sig glada och äta massa socker i tron om att det är ju inte farligt, puh skönt! MEN, låt mig få påminna om att lyfta frågan till ett större perspektiv. Se till den ökade konsumtionen av socker i samhället under de seaste årtionden, hur har männskligheten utvecklats. Det finns en massa studier som är gjorda och dukomenterade om detta om man är intresserad av att läsa. 
 
Men oavsett vad alla säger, låt mig vara förblindad, för att jag upplever STOR skillnad, får bättre resultat i mina studier, blir gladare, snällare och orkar vara med social utan för mycket socker i kosten.
Sen vill man ju ifrågasätta artikelns halt av socker som diskuteras, en liten mängd socker gör så klart ingen skillnad, det förstår vem som helst som är lite insatt i kostfrågor.
Äter du liten mängd av någonting så klarar kroppen av att ta hand om det och omvandla det. Det kroppen inte klarar av är att ta hand om överkonsumtionen. Denna överkonsumtion ger klara biverkningar av trötthet. Trötthet i SIN TUR ger alla biverkningar så som ökad hungerkännsla, irritation, dålig koncentration. Vilket i SIN TUR leder till att man inte orkar göra saker, man orkar inte träna de där sista timmarna på dygnet, man orkar inte läsa den där boken, man orkar inte göra saker man skulle gjort om man inte var trött. VILKET i sin tur leder till dålig kondidtion, irritation av att man inte orkar, dålig hälsa osv.. cykeln är igång!  
Så vad ska vi göra åt saken? Försöka att ta bort ROTEN till problemet eller försöka överbevisa varadra i samhället att det man själv tror på, är rätt och det du säger är fel...  Vem vinner på det i slutändan?