Se upp för bladlössen

Nu är det rätt årstid för bladlössen på dina odlingar, juni. 
När jag vattnade igårkväll så upptäckte jag till min förvåning små svarta prickar på en knopp på min jordgubbsplanta. Jag som är en nybörjare i trådgården stod länge, tittade och funderade på vad det kunde vara. Misstänkte ganska fort att det var någon ohyra, när jag såg att de små prickarna rörde sig bekräftade det min misstanke om ohyra, jag klipte av knoppen och slängde den del som var drabbad. 
Jag googlade flitigt och kom fram till att det måste vara bladlöss, folk hade tips på såpa och vatten (spraya på) men eftersom det är en växt med ätbar frukt ville jag inte spraya såpa på. 
När jag tittade på Nyhetsmorgon dagen efter stod Bosse rapne där och pratade om just detta! Bra tajming! 
Hans råd var att vara mycket vaksam denna årstid eftersom det är nu de kommer. Vid angrepp duscha med kallt vatten eller nyp bort den del som har lössen eller mosa dem om de är precis i början. 
Vattna mycket eftersom de inte gillar bevattning. 
Hoppas denna information hjälpte dig om du har samma problem som jag hade.