Klassisk vaniljtårtbotten och Varmvispad tårtbotten

Denna rekommenderar jag att man bakar om man ska göra tårta. Du kan välja att använda ekologiska ingredienser och välja själv vilka ingredienser man stoppar i kroppen. 
Denna blir dessutom så mycket godare än den man köper!
Finns ingen anledning till att köpa färdig tårtbotten.
Denna går utmärkt att baka och sedan frysa in för senare montering.
 
 
 
Recept Klassisk vanilj tårtbotten
  • 240g (4-5st) ägg
  • 180g  (2 dl) socker
  • 60g (1 dl) vetemjöl
  • 75g (1 dl) potatismjöl
  • 1,5 tsk bakpulver 
  • Ca 1 tsk vaniljpulver/vaniljsocker
 
  1. Sätt ugnen på 180ºC över och under värme och smöra och fodra en form
  2. Vispa 4 st ägg och 2 dl socker poröst tills vitt inte på högsta hastighet. (om karamellfärg önskas har jag haft det i i detta steg).
  3. Blanda de torra ingredienserna, vetemjöl, potatismjöl, bakpulver, vaniljpulver/vaniljsocker och sikta dem i äggblandningen. (att sikta i mjölblandningen är det viktigaste om man vill ha en jämn tårtbotten.
  4. Slå ut bubblorna (man vill inte ha stora luftfickor) och grädda i nedre delen av ugnen i 27-30 min (25 min i min nya) i över under värme. Testa er fram, varierar beroende på ugn.
  5. Låt svalna och dela till tre bottnar eller frys in. Jag gör alltid botten i förväg och fryser in. Dagen innan jag ska sätta tårtan lägger jag fram den i kylen så den tinar långsamt. 
Ingredienser varmvispad tårtbotten:
  • 335g (6 st) ägg
  • 180g (2 dl) socker
  • 60g (1 dl) vetemjöl
  • 75g (1 dl) potatismjöl
  • Ca 1 tsk vaniljpulver/vaniljsocker
  • 60 g smör
  1. Sätt ugnen på 180ºC över och under värme och fodra en form
  2. Vispa 4 st ägg och 2 dl socker Över vattenbad till 50-60 grader. Låt vispa i maskin till rumstemp. 
  3. Blanda de torra ingredienserna, vetemjöl, potatismjöl, vaniljpulver/vaniljsocker och sikta i äggblandningen.
  4. Vänd ner det smälta smöret. Häll smeten i formen.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen i 25-30 min (25 min i min nya) i över under värme. Testa er fram, varierar beroende på ugn.
  6. Låt svalna och dela till tre bottnar eller frys in. Jag gör alltid botten i förväg och fryser in. Dagen innan jag ska sätta tårtan lägger jag fram den i kylen så den tinar långsamt
  (null)
 
(null)