Kanelbullar

Henke älskar bullar! och jag bakar de aldrig, för de blir alltid något fel när jag bakar.. hmm im cursed!
MEN igår lyckades jag göra perfekta bullar ! soo happy :)
Jag har gjort många försök och alltid har det varit någonting, för mycket mjöl, för länge i ugnen, inget pärlsocker, inget salt, osv...
 
Men några tips som jag nu har tagit åt mig av min omgivning så vart mina bullar precis som jag ville, jag som själv inte föredrar bullar framför annat tyckte det var supergoda :D !
  • De jag tänkte på var att inte ha för mycket mjöl i smeten, då blir det inte fluffiga :) smeten ska vara lite kladdig men den ska släppa kanterna.(källa:Carro på jobbet :) )
  • Degen skall arbetas länge, desto längre desto bättre, för att få fram glutentrådarna så att jäsningen blir perfekt! (källa: kock från restaurang som bakade mycket surdegsbröd)
  • Jag lät degen jäsa mycket längre än vad som står på recepten.(källa: mig själv)
  • Jag tog ut dem ur ugnen efter 9 minuter, fast jag inte trodde att de var klara!! För att de är klara då, man ska inte låta sig luras :P ! (källa: erfarenhet)